Eerste maatregelen parkeerplan

Politiek

BODEGRAVEN - Na de zomervakantie neemt de gemeente de eerste maatregelen van het parkeerplan voor Bodegraven-centrum. Het gaat om relatief eenvoudige ingrepen om de aanwezige parkeerplaatsen zo goed mogelijk te benutten. Later wordt overwogen om het aantal plekken uit te breiden.

Na de zomervakantie worden vijf maatregelen uitgevoerd. De aanwezige parkeerplaatsen in de Van Tolstraat en Pr. Hendrikstraat worden aangewezen als shop&go plaatsen waar maximaal 30 minuten geparkeerd kan worden. Op de overige parkeerplaatsen binnen de blauwe zone geldt een parkeerduur van maximaal 2 uur. Het doel van deze maatregelen is om centrumbezoekers aan de randen te laten parkeren en kort doelgericht winkelbezoek in het centrum ook te faciliteren.

Het parkeerterrein en verkeersrouting bij de Jumbo worden heringericht om het parkeren op dit terrein meer gestructureerd te laten verlopen. In de huidige situatie vinden vaak opstoppingen plaats. Daarbij ontstaat er ruimte voor een fietsparking.

Binnen het plangebied van Hart in Bodegraven (Raadhuisplein, Marktstraat, Bouwsteeg en Nutspassage) worden diverse fietsparkeerplekken gerealiseerd en/of verplaatst. Daarnaast worden er fietsparkeerplaatsen gerealiseerd in de onderdoorgang van het Willemsplein en voor de Jumbo.

Op acht plaatsen verspreid in het centrum worden oplaadpunten voor auto’s geplaatst om elektrisch rijden te stimuleren.

De bewegwijzering richting de parkeerterreinen bij het zwembad, de Meent en de parkeergarage wordt aangepast, zodat deze beter opvalt bij bezoekers.

Aan de Nieuwe Markt worden enkele snipperparkeerplaatsen (circa tien) gerealiseerd. Op deze locatie wordt in de praktijk vaak al illegaal geparkeerd. Nu worden dit nettere plekken, zonder dat dat ten koste gaat van groen.

De komende periode wordt onderzocht of het financieel haalbaar is om de Van Tolstraat volledig opnieuw in te richten om de toegankelijkheid te verbeteren.

Toekomstige maatregelen
De afgelopen periode is gewerkt aan het uitwerken van diverse maatregelen onder leiding van Royal Haskoning DHV en in samenwerking met een parkeerpanel. In dit parkeerpanel zijn het wijkteam, de BOV en de Wmo-raad vertegenwoordigd.

Het eindrapport van Royal Haskoning biedt, naast de bovenstaande maatregelen, adviezen voor maatregelen op de (middel)lange termijn om de bestaande parkeercapaciteit uit te breiden. Deze adviezen variëren van snipperparkeerplaatsen in de openbare ruimte tot een verkenning van mogelijke locaties voor een parkeergarage. Al deze maatregelen zijn nog maar ideeën en moeten nog verder worden uitgewerkt.

Zowel de BOV als het wijkteam hebben aangegeven zich niet achter het eindrapport van Royal Haskoning te kunnen scharen. Zij hebben telkens gepleit voor grootschalige maatregelen in het centrum en menen dat hun inbreng onvoldoende is terug te zien in het eindresultaat.

Vervolg parkeervraagstuk
De nu genomen maatregelen hebben geen invloed op de vragen of en hoe het aantal parkeerplaatsen moet worden uitgebreid. In het tweede halfjaar van 2020 gaat het college met de raad in gesprek over een passend vervolg op het parkeervraagstuk. Er zal een afweging nodig zijn tussen parkeerwensen en andere ambities, zoals transformaties van diverse voormalig winkelpanden, de gewenste beeldkwaliteit, de toegankelijkheid van het centrum en de financiële mogelijkheden van de gemeente.

Maatregelen
De volgende maatregelen worden na de zomervakantie uitgevoerd:

1. Aanwijzen shop&go-parkeerplaatsen (30 minuten)

2. Herinrichten parkeerterrein en verkeersrouting bij Jumbo

3. Het uitbreiden en verdelen van fietsparkeercapaciteit

4. Het realiseren van oplaadpunten voor automobilisten

5. Het verbeteren van de bewegwijzering op de volgende punten

Advertentie

Categorieën