Links Maaike van Velzen, rechts Ron de Bruijn. De woorden van Nelson Mandela zijn overgenomen als missie van De Venen.
Links Maaike van Velzen, rechts Ron de Bruijn. De woorden van Nelson Mandela zijn overgenomen als missie van De Venen. Foto: Loes Kamer

Openbare Basisschool De Venen groeit uit zijn jas

Algemeen

REEUWIJK

OBS De Venen barst uit zijn voegen. Sinds de oplevering van de multifunctionele accommodatie (MFA) aan de Hooiweide/Meentweide/Greidweide te Reeuwijk-Brug op 5 juli 2010 zijn hier een paar dingen veranderd: RK Basisschool Gerardus Majella hield op te bestaan en de jeugdbibliotheek ging weer terug naar de openbare bibliotheek aan de Van Staverenstraat. De ruimte die vrijkwam, viel voornamelijk ten deel aan OBS De Venen. Toch was dit niet toereikend om in de ruimtebehoefte van deze school te voorzien. De twee directeuren, Maaike van Velzen en Ron de Bruijn, vertellen hoe dat komt en welke oplossingen zij zien.

door Loes Kamer

Met de huidige 576 leerlingen is het leerlingenaantal in ruim elf jaar nagenoeg verdubbeld. Het grootste deel van de leerlingen van de voormalige GMS is in 2017 bij De Venen ingestroomd, maar de gestage groei is vooral te danken aan andere oorzaken. “Er kwamen meer kinderen in de buurt wonen, veel ouders hebben vertrouwen in ons systeem en de school beweegt mee met de ontwikkelingen in de maatschappij,” aldus Ron. ”Verder zijn we een openbare school, dat betekent dat alle kinderen welkom zijn. We hebben een jong team en sinds 2012 dragen wij het predicaat ‘Excellente School’, waar we trots op zijn.”

Maatschappelijke ontwikkelingen
De intrede van de digitalisering in het onderwijs is wel de meest opvallende verandering. Waren krijtborden 10 jaar geleden in het basisonderwijs nog algemeen aanwezig, bij De Venen zijn het digibord en het gebruik van chromebooks inmiddels standaard. Alle communicatie met ouders gebeurt digitaal via apps, Teams, etc. Voor de leerkrachten betekent de digitalisering van de administratie vooral dat vorderingen van leerlingen direct te zien zijn en dat meer differentiatie mogelijk is, waardoor eerder duidelijk is op welke gebieden leerlingen meer aandacht nodig hebben. Zo kan er beter maatwerk worden geleverd. Van de leerkracht vraagt dit het vermogen om mee te blijven bewegen in een steeds snellere wereld. “Dat is mogelijk door de administratie zo klein mogelijk te houden, alleen data in te voeren die echt belangrijk zijn en door een goede planning, bijvoorbeeld door op enkele vaste momenten per dag je e-mail te checken,” zegt Maaike.

Excellente School
Het predicaat ‘Excellente School’ heeft De Venen sinds de invoering van dit traject in 2012 van de onderwijsinspectie ontvangen. Na als ‘goed’ beoordeeld te zijn mogen scholen een excellentieprofiel ter beoordeling aanbieden. Voor De Venen bestaat dit profiel onder andere uit begaafdenbeleid, ontwikkelingsgericht personeelsbeleid en kwaliteitszorg. Het excellentieprofiel is geselecteerd op basis van de visie van De Venen: je mag zijn wie je bent. Deze visie is gebaseerd op de drie pijlers ‘vertrouwen in eigen kunnen’, ‘vaardigheden voor nu en later’ en ‘samen doen, samen zijn’. “De Venen biedt optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor álle leerlingen, óók voor leerlingen die bovengemiddeld of ondergemiddeld presteren,” vertelt Maaike. ”Verder is het belangrijk dat een school mee blijft bewegen met veranderingen in de maatschappij. Dat begint bij de leerkrachten, zij moeten zich voortdurend kunnen blijven ontwikkelen. Tot slot hebben wij de focus gericht op kwaliteitszorg. Een breed begrip, dat eigenlijk alle facetten van de school omvat.”

Als Excellente School neemt De Venen deel aan de sinds 2016 lopende pilot ‘Regelluwe Scholen’. Dit experiment wordt door De Venen ingevuld door gedurende het schooljaar vijf instroommomenten voor kleuters te realiseren, twee keer per jaar ouders educatieve keuzedagen met hun kind toe te staan en het schoolplan te vervangen door meer flexibele scholenjaarplannen met een jaarlijkse scholenmonitor.

Verbouwing
Bovenstaande ontwikkelingen hebben zeker bijgedragen aan het succes van De Venen. Het ruimtegebrek is inmiddels urgent; per 1 maart zal er een lokaal tekort zijn. Ron: “Dit probleem kan op de korte termijn opgelost worden door een portacabin op het schoolplein te plaatsen. Het komend schooljaar zijn echter nog drie lokalen nodig.”

De oplossing wordt gezocht in een grotendeels inpandige verbouwing van de MFA waar De Venen is gevestigd door de ruimte van een vide om te zetten in drie lokalen. “Een architect heeft een ontwerp gemaakt. Dat gaan we verwerken in een plan dat bij de wethouder wordt ingediend. Daarna volgt de gebruikelijke procedure via de gemeenteraad. We hopen dat de politiek de urgentie onderkent, zodat tijdig een oplossing kan worden gerealiseerd,” aldus Ron.

Advertentie

Categorieën