Opa Lok in Bodegraven. Beeld: Lok installaties
Opa Lok in Bodegraven. Beeld: Lok installaties

Honderdjarig familiebedrijf Lok installaties rolt blauwe loper uit

Algemeen Human Interest

BODEGRAVEN - Zaterdag 18 februari bestond Lok installaties op de kop af 100 jaar. Een week later, op vrijdag 24 februari, viert het Bodegraafse familiebedrijf het eeuwfeest voor personeel, familie, oud-medewerkers, leveranciers, relaties en andere genodigden.

door Ad van den Herik

“De mensen maken Lok,” antwoordt Arjen Lok op de vraag hoe hij het familiebedrijf wil typeren. En met ‘mensen’ bedoelt hij vooral de medewerkers. Arjen, die samen met neef Roelof de directie vormt, wil zijn reactie nog wel verder verfijnen: “Ja, ook de Lokken zelf natuurlijk, maar wat zou Lok zijn zonder personeel? Iedereen kan zich op zijn eigen niveau ontwikkelen. De deur staat altijd open en daarmee creëer je een eigen cultuur. Wees goed voor je mensen, dan zijn de mensen goed voor jou. Vertrouwen geven. Ja, we zijn trots op hoe het gaat,” stelt Arjen tevreden vast namens het installatiebedrijf. 

Groeiambities

Die tevredenheid betekent niet dat de directie zelfgenoegzaam achteroverleunt. Als vierde generatie Lok hebben Arjen en Roelof groeiambities, hoewel niet zozeer voor de Bodegraafse vestiging aan de Broekveldselaan 11, die nu ruim honderd werknemers telt. Een verdere groei op deze plek past niet bij het bedrijf dat Lok wil zijn: één grote familie. “Maar ons doel is wel om meer vestigingen te openen. We willen een landelijke dekking hebben,” geeft Arjen een inkijkje in de plannen voor de nabije toekomst. 

Op dit moment heeft Lok in Amersfoort al een tweede vestiging, een derde lijkt een kwestie van tijd. “Dat stukje ondernemerschap zit in onze organisatie en past bij onze kernwaarden: ondernemerschap, samenwerken en verbondenheid,” onderstreept Arjen

Branche met toekomst

Het merendeel van alle medewerkers komt uit Bodegraven: lekker dichtbij, ze zijn weinig tijd kwijt aan woon-werkverkeer. Verder valt op dat een belangrijk deel van het personeel jonger dan 40 jaar is, en dat mag in een technische branche bijzonder heten. Maar dat facet berust niet op toeval, benadrukt Arjen. “Wij geven lessen op scholen in de regio en laten zien wat Lok doet.” Ofwel, het bedrijf probeert om verbinding te zoeken met toekomstige generaties.

Daarmee legt hij ook direct een link naar de vijfde generatie Lok en de kinderen van de medewerkers. Die fungeren op de website als sterren bij de wervingscampagne voor nieuw personeel. “Want onze branche heeft toekomst, net als onze kinderen. Wil jij een baan met toekomst?” maakt de website baanzoekers nieuwsgierig.

Tijdreis

Overmorgen heffen directie, medewerkers en genodigden het glas op 100 jaar Lok én natuurlijk op een gezamenlijke toekomst. Alle gasten komen via een blauwe loper, de bedrijfskleur, binnen. De loper stopt niet bij de entree, maar maakt in feite een tijdreis door het gehele pand. Mari Blanken, verantwoordelijk voor de marketing, doet de gedachte uit de doeken: “Bezoekers lopen langs de eerste zinken creaties van grondlegger Maarten Lok tot de warmtepompinstallaties van nu.” En natuurlijk langs alles wat daartussen zit. 

De loper eindigt in de feesttent, waar een bedrijfsfilm in première gaat en gasten een jubileummagazine krijgen aangeboden. En de derde generatie Lok - Maarten en Roel - trekt zich officieel terug. Zo gaat dat in een familiebedrijf: de ene generatie gaat, de andere neemt het roer over.

Arjan (links) en Roelof Lok. Beeld: Lok installaties
Directeur Arjan Lok (helemaal links) met een gesponsord team van Rohda'76. Beeld: Lok installaties

Advertentie

Categorieën