Jolanda en Martin Kool. Beeld: Bianca Kool
Jolanda en Martin Kool. Beeld: Bianca Kool

‘Ik zou het zeker weer doen en dat geldt helemaal voor Jolanda’

Algemeen Bedrijfsberichten Human Interest

BODEGRAVEN - Martin en Jolanda hadden lang een zalencentrum in Gouda, maar met opgroeiende kinderen was dat geen goede combinatie. Toch wilden ze graag blijven ondernemen en hun oog viel op de kringloopbusiness. “Ik hou wel van ouwe meuk,” lacht Jolanda. “Maar we hadden er helemaal geen ervaring in,” voegt Martin toe.

door Stefanie Peters

Martin en Jolanda hadden ooit ruim 10 jaar een zalencentrum in Gouda, maar met opgroeiende kinderen was dat geen goede combinatie. Martin: “De kinderen zaten in hun maxi-cosi op het keukenblad. Toen hadden we zoiets van: ‘We gaan de boel verkopen!’ Jolanda werkte daarna een tijd in een promotieteam en Martin ging weer terug naar de politie (hij was ooit agent). “Maar het ondernemersbloed begon weer te kruipen.” Jolanda: “Ik hou wel van ouwe meuk. Ik vind het zonde om dingen die nog goed zijn weg te gooien. En het werken in een winkel vond ik als kind al leuk. Ik hielp altijd in de winkel van mijn tante.” Martin vond het ook een goed plan en zodoende zijn ze met de Kringloopwinkel Bodegraven gestart.

Maar hoe start je dan?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En zeker omdat ze nog nooit een winkel hadden gehad, moesten Martin en Jolanda wel wat nieuwe kennis opdoen. Natuurlijk: ze zochten een winkelruimte, schreven zich in bij de Kamer van Koophandel en dienden een ondernemersplan in voor een lening. Maar dan? Jolanda: “We hebben eerst een tijd rondgekeken bij anderen hoe die het deden, voordat we zelf aan de slag zijn gegaan. Toen zijn we de winkel gaan verbouwen aan de binnenzijde en gewoon begonnen met spullen aannemen.” 

Maar Jolanda en Martin hebben ook hulp gekregen. Martin: “Ik heb aan Piet Philipse, directeur van de toenmalige winkel Kringloop Midden-Holland, gevraagd of hij ons kon helpen. En dat heeft hij gedaan, gratis en voor niets. We hebben zelfs nog twee etaleurs een paar weken over de vloer gehad.” Daardoor hadden Martin en Jolanda niet een opstapje, maar een hele grote opstap. “Piet wist alle ins en outs en heeft ons veel geleerd, bijvoorbeeld hoe je spullen moet neerzetten (etaleren) en wat je wel en niet moet innemen. Afval afvoeren was in die tijd (10 jaar geleden) ook al erg duur. Als je alles inneemt, dan moet je ook meer afvoeren.” 

In de afgelopen 10 jaar zijn ook andere dingen verandert. De doelgroep is niet meer hetzelfde en dat wat men koopt is meer aan trends onderhevig. Voorheen kocht men DVD’s; dat hoeft nu niet meer, want iedereen heeft Netflix. En vroeger ‘graaide’ men uit dozen; nu wordt alles aantrekkelijk neergezet.

Hip

Over aantrekkelijkheid gesproken, vroeger waren kringloopwinkels niet heel aantrekkelijk. Als je een smalle beurs had, dan kocht je daar je spullen voor weinig. Verder kwam je er niet zo snel. Inmiddels zijn kringloopwinkels hip en komt er een breed publiek: van mensen met een kleine beurs tot mensen die op zoek gaan naar pareltjes zoals dure merkkleding. Voor Jolanda en Martin waren het milieu (niet zomaar alles weggooien) en de mensen met een kleine portemonnee de redenen om deze winkel te beginnen. Gelukkig kunnen ze daar nog steeds invulling aan geven.

Overigens zijn Jolanda en Martin zelf ook nog altijd dol op kringloopwinkels. Als ze op vakantie zijn, duikt Jolanda iedere kringloopwinkel wel even in om te neuzen. Vooral op schaaltjes en schilderijtjes is ze dol. Die neemt ze dan vervolgens ‘stiekem’ mee naar huis, want Martin vindt dat ze onderhand toch echt wel genoeg van die schaaltjes en schilderijtjes heeft.

Herinneringen

In de afgelopen 10 jaar is veel gebeurd, mooie en minder mooie dingen. Zo weet Martin nog goed dat bij de komst van de winkel - de winkel was nog niet open - ze telkens twee afdrukken van hoofden op de ramen zagen. Die bleken van twee oudere dames te zijn die iedere dag kwamen kijken of de winkel al klaar was. Ook een hevige regenval staat nog in het geheugen gegrift, waarbij de winkel twee keer onder water heeft gestaan. De hele inventaris kon in de vuilcontainer. 

Ze vinden het ook leuk als ze dingen krijgen waarvan ze niet weten wat het is. Die worden dan op de toonbank gezet in de hoop dat de klanten wel weten wat het is. En die klanten: die zijn heel trouw. Sommigen komen al vanaf het begin. Een kopje koffie met een koekje staat altijd voor hen klaar, net als een luisterend oor. Jolanda: “Veel (oudere) klanten komen voor de gezelligheid en een praatje. En daar nemen we ook de tijd voor.”  

Jubileumfeest

Er is ook veel dankbaarheid bij het stel. Martin: “Ik vind het heel bijzonder dat we zo veel hele mooie spullen krijgen. Daar willen we de inwoners van onze gemeente ook heel erg voor bedanken. Mensen komen persoonlijk langs om hun spulletjes in te leveren. Ze gunnen het ons en dat is heel mooi.”

De winkel viert het jubileum in maart. Jolanda: “Mensen die iets bij ons kopen, kunnen vanaf 1 maart hun kassabon inleveren in een grote pot. Wij trekken aan het eind twaalf kassabonnen. Die klanten krijgen een tas vol met boodschappen, waarvan er twee worden gesponsord door de AH in Bodegraven. Het zijn dure tijden, dus we dachten dat dit wel een goed idee was.” Op vrijdag 31 maart kunnen de gelukkigen hun boodschappentas opkomen halen in de winkel.

Mooi uitgestalde spullen. Beeld: Kringloopwinkel Bodegraven

Advertentie

Categorieën