David Estié in zijn kantoor van Metalworxx.
David Estié in zijn kantoor van Metalworxx. Foto: Henri Stolwijk

‘Duitsland is voor ons een belangrijke afzetmarkt’

Bedrijfsbericht WOW! Gewoon van hier

BODEGRAVEN - Met een zelfbedacht product heeft David Estié (36) een bloeiend bedrijf opgebouwd: MetalWorxx. Hij verkoopt stalen deuren, in menig modern interieur naast de visgraatvloer uitgegroeid tot een eyecatcher. De jonge ondernemer hanteert een glasheldere filosofie: hij opereert alleen, voor elke schakel werkt hij met onafhankelijke derden. Bijzonder: hij is vooral succesvol op de Duitse markt.

door Henri Stolwijk

Hoewel telg van een doorgewinterde ondernemersfamilie koos David Estié aanvankelijk een andere weg: hij volgde na de middelbare school de speciale autoschool in Driebergen, studeerde enige tijd in de Verenigde Staten en begon vervolgens een loopbaan in de automotive branche, Maar bloed kruipt altijd waar het niet kan gaan: 4 jaar geleden koos hij toch voor het zelfstandig ondernemerschap. “Met mijn vader kwam ik tot de conclusie dat de vraag naar stalen deuren sterk in de lift zat. Vervolgens hebben we gezamenlijk dit product ontwikkeld en een marketingplan opgesteld. Ik heb mijn baan opgezegd en ben aan de slag gegaan. En vanaf het allereerste begin is het gaan lopen.” 

Niet toevallig

Helemaal toevallig is deze gang van zaken niet: ruim 15 jaar geleden begon vader Arjan Estié met de verkoop van op maat gemaakte stalen deuren, kozijnen, serres en geïsoleerde buitenpuien, Simply Steel. Die onderneming wordt inmiddels vanuit Nieuwegein voortgezet en geleid door dochter Margaux. Het ondernemen is hen beiden met de paplepel ingegoten, ook ouders en voorouders van beide kanten waren actieve ondernemers.

Verschil

David benadrukt het verschil tussen de twee bedrijven. “We hanteren een ander concept, met andere uitgangspunten. Metalworxx levert deuren op basis van vaste profielen die op maat worden afgeleverd. Het glas wordt in het profiel vastgezet via een geavanceerde lasermethode en maakt dus deel uit van de constructie. Daarop wordt de vlakverdeling gelijmd.” Deze werkwijze levert een financieel voordeel op ten opzicht van op maat gemaakte profielen voor ieder afzonderlijk product. David: “Je zou kunnen zeggen dat wij wat meer aan de onderkant van de markt zitten.”

Een werknemer

Metalworxx telt één werknemer: David zelf. Zijn kantoor aan huis functioneert ook als showroom. Hij richt zich puur op de sales. Zaken als marketing, tekenwerk, planning, administratie en transport en productie zijn uitbesteed aan vaste partners. De productie vindt plaats in Polen. David: “Tegen die prijs-kwaliteit kan niemand hier op. En ze zijn uitermate betrouwbaar, komen afspraken altijd en op tijd na.” In een markt waar de concurrentie met zo’n driehonderd aanbieders moordend is, is dat ook een absolute voorwaarde. 

Duitsland

Hoewel in Nederland grote projecten zijn uitgevoerd bij de inrichting van kantoren en horecagelegenheden (naast de levering aan particulieren), is Duitsland inmiddels de grootste afzetmarkt, hoewel ook regionaal de interesse een stijgende lijn toont. Metalworxx bereikt potentiële klanten vooral via internet. Met grote regelmaat reist David zelf naar de Duitse opdrachtgevers om maten op te nemen, want dat is natuurlijk cruciaal voor een juiste levering. 

De focus ligt op Nordrhein Westfalen, dat ook voor de montageteams vanuit Nederland goed bereikbaar is. Bijzonder is wel dat in toenemende mate aannemers uit andere delen van Duitsland stalen deuren voor hun cliënten bestellen in Bodegraven. Zelfs smederijen die volop staalwerk leveren, kiezen voor deze weg, voor hen is de stalen deur een bijproduct. Voor Metalworxx betekent dat vooral verdere groei.

Advertentie

Categorieën