Logo kobr.nl
Katja Toet had nu de tijd te schilderen en in de tuin te werken.
Katja Toet had nu de tijd te schilderen en in de tuin te werken.

‘Iedere gast is er weer een’

  Human Interest

REEUWIJK - Mogen we op vakantie of niet? En waarheen dan? Nederland, hopen Arjan van Esveld, general manager van Landal De Reeuwijkse Plassen, en Katja Toet van B&B Pax Tibi. Na een paar rustige maanden zien zij de boekingen gelukkig weer toenemen.

Katja Toet merkte de effecten van de coronacrisis al voordat Nederland in lockdown ging. Haar B&B Pax Tibi aan de Middelburgseweg herbergt veel internationale gasten en die waren de eersten die hun boekingen afzegden. “Ik had bijvoorbeeld een boeking van Italianen uit Bergamo. Zij hadden geen geld meer om op vakantie te gaan,” vertelt Katja. “Eerst kwamen er nog wel Duitsers, maar toen ook de Keukenhof dichtging, liep het helemaal leeg.”

Op 1 april kondigde de Veiligheidsregio Hollands-Midden een noodverordening uit met een verbod op recreatief nachtverblijf. “Op 2 april werd ik gebeld dat we de volgende dag dicht moesten. Het maakte een einde aan de eerste onzekerheid, maar bracht ook nieuwe: we hadden geen idee hoe lang het ging duren. En dat terwijl we prachtig weer hadden! Het was heel frustrerend.”

Park wordt woonwijk

Voor Landal De Reeuwijkse Plassen viel de crisis relatief mee, vertelt Arjan van Esveld. “Het deed natuurlijk wel pijn, maar we zijn nooit helemaal dicht geweest. Omdat we woningen hebben met veel ruimte en eigen voorzieningen, hebben we allerlei groepen kunnen faciliteren.”

Zo maakte personeel van het Groene Hart Ziekenhuis gedurende april gebruik van de vakantiewoningen. Personeel dat van ver kwam, hoefde zo minder te reizen en geen onnodig contact te hebben met anderen. Daarnaast ontving Arjan cliënten van zorginstellingen. “Die wonen normaal gesproken te dicht op elkaar om altijd 1,5 meter afstand te houden. Bij ons hadden ze hun eigen huis. Ons vakantiepark werd een soort rustige woonwijk.”

Ten slotte verbleven er mensen die langer verblijf zochten. “Zo hadden we een Nederlands gezin woonachtig in China dat niet terug kon naar China. Of een Nederlands echtpaar dat op wereldreis was, maar door corona vervroegd terug naar Nederland kwam. Ze hadden hun eigen huis voor de tussentijd verhuurd, dus hadden ze ander onderdak nodig. Iedere reservering had zijn eigen verhaal.”


Aanpassen

Zoals elke ondernemer moesten Arjan en Katja hun werkwijze aanpassen op het ‘nieuwe normaal’. Bij Landal was persoonlijk contact tijdens het verwelkomen van bezoekers bijvoorbeeld heel belangrijk. “Nu zit er ongastvrij plexiglas voor de balie,” vertelt Arjan. “Gelukkig kwamen de medewerkers met het idee om bezoekers daarom buiten te verwelkomen. We hadden geluk met het mooie weer, dus hebben we de balies en apparatuur naar buiten verplaatst. Dat geeft toch meer sfeer dan het plexiglas.”

Katja heeft de tijd zonder gasten gebruikt om onderhoud aan de B&B te verrichten. “Je hebt eigenlijk geen andere keus dan de schouders eronder zetten en doorgaan. In de schuur hadden we nog wat restjes verf staan en daarmee hebben we de achterkant geschilderd. Normaal laten we dat doen in de zomer, maar nu hadden we zelf de tijd. We hebben ook de tuin opgeknapt. Alles staat er weer mooi en groen bij.”

Kijken naar de zomer

Beide ondernemers kijken met vertrouwen vooruit. Ze rekenen op de aantrekkelijkheid van hun accommodaties: midden in de natuur en toch makkelijk bereikbaar. Landal zag vanaf Hemelvaart al een sterke toename van gasten. Arjan: “Er is nog maar weinig beschikbaarheid over in de zomermaanden. Ook voor het najaar komen al boekingen binnen. Mensen willen graag weer even weg, maar wel dicht bij huis. Een vakantiewoning voelt als een veilige omgeving om dat te doen, het meest vergelijkbaar met thuis.”

Ook Katja merkt dat gasten Pax Tibi langzaam weer weten te vinden, maar er is nog een hoop onzekerheid. “Ik krijg steeds meer boekingen van Nederlandse gasten, maar dat is tot nu toe allemaal kort verblijf op korte termijn. Voor augustus en september heb ik nog reserveringen staan van buitenlanders van wie het de vraag is of ze kunnen en mogen komen. Ik hoop dat hun vakantie doorgaat, of dat ik hun afzegging op tijd binnen heb, zodat ik nog iemand anders blij kan maken met een verblijf. De verloren inkomsten van maart tot juni gaan we niet goedmaken, maar iedere gast is er weer een.”

Tekst: Key Tengeler

Meer berichten