Afbeelding

‘Een boot stuurt toch anders dan een auto!’

Human Interest Human Interest

BODEGRAVEN-REEUWIJK - De passie voor water en varen zat er bij Martin van der Leer al vroeg in. Als kleine plurk bij de Zeeverkenners was hij altijd op een bootje te vinden.Inmiddels heeft hij een zeewaardige motorboot waarmee hij mooie tochten maakt, naar Londen of Kopenhagen bijvoorbeeld. “Gewoon de Maas af en binnendoor de grens over, lekker varen en genieten van de omgeving.”

door Peggy van Leeuwen

Er is niets leuker dan met een boot of sloep het water op, vindt Martin van der Leer. Van jongs af aan ging hij het water op en jarenlang heeft hij een zeilboot gehad en als zeilinstructeur gewerkt. Nu geeft hij vaarwegtrainingen over de theorie – regels, tekens en vaaretiquette – en in de praktijk. “Hierdoor kunnen de schipper én zijn passagiers veilig en ontspannen genieten van een boottocht. Na de cursus hebben deelnemers hun boot onder controle en is een beetje reuring op het water juist leuk. Dat is mooi om te zien.”

Een vaak gehoorde kreet tijdens Martins lessen is: “Een boot stuurt toch anders dan een auto...” En dat klopt. Manoeuvreren met een boot is afhankelijk van factoren zoals het schroefeffect en de wind. “Het kan zomaar dat je op een andere plek uitkomt dan je hadbedacht. Met een paar simpele handigheidjes en een beetje ervaring is dat gelukkig zo opgelost.”

Adem in en verstand op nul

Martin is met zijn trainingen begonnen door alle onhandige dingen die hij op het water zag gebeuren. “Recreatie op het water wordt steeds populairder, maar voor het varen op een schip korter dan 15 meter dat minder dan 20 km/u vaart is geen vaarbewijs nodig. Als recreanten zo’n bootje huren of kopen, vergeten ze nog weleens dat er op het water ook verkeersregels gelden.”

Regelmatig ziet Martin dat kleine bootjes kriskras door het water gaan. Of een schipper steektmet het verstand op nul over vlak voor een containerschip. Martin: ”Mensen onderschatten hoe snel een containerschip vaart. Je houdt dan je adem in! Soms moet ik ook wel een beetje lachen, bijvoorbeeld als een man en vrouw oververhit een huurboot terugbrengen. Ik stel me zo voor dat ze in een file lagen voor een dichte brug, angstige ogenblikken meemaakten in de sluis en het tot overmaat van ramp niet lukte om aan te meren ten overstaan van een vol terras. Ze kregen slaande ruzie en de vrouw zei met overslaande stem dat ze dit nóóit meer wilde doen. Dat vind ik écht jammer want met de juiste kennis en een goede voorbereiding zijn vervelende situaties te voorkomen. Dan is er niets mooiers dan recreëren op het water.” 

De juiste knoop bespaart een hoop ellende

Iets anders dat Martin vaak mis ziet gaan, is het schiemanswerk, oftewel alles wat met touw en verbindingen te maken heeft aan boord van een schip. “Ik vind dat zelf allemaal machtig mooi. Ik ben daarom zo verbaasd dat mensen soms niet weten dat je met drie simpele wikkels een boot vast kan zetten, of dat je met een schuifknoop een schip kan laten vieren als het water zakt in de sluis. Menigeen heeft weleens gezien dat een boot boven het water tegen de sluismuur hangt omdat de lijnen verkeerd geknoopt zijn!”

Niet stuurloos dobberen

Op dit moment is Martin bezig om zijn eigen boot klaar te maken voor de toekomst. “Alles wat met een boot te maken heeft, heeft mijn interesse, maar met name boottechniek, dat is mijn passie! Ik wil van alles weten hoe het werkt, zodat mijn boot betrouwbaar en veilig is. Stuurloos op de Maas dobberen, dat wil je echt niet!”

Zo is Martin bezig alle metertjes van zijn boot om te zetten naar de digitale techniek, en ook daarin geeft hij cursussen via www.vaarwegtrainingen.nl. “Dat is prachtig mooi om te doen. Zo staan de beste stuurlui niet aan wal, maar gewoon bij mij in het klaslokaal!”

Afbeelding

Advertentie

Categorieën