Afbeelding

Echte oplossingen

Column Anders bekeken

Achter elk nadeel schuilt een voordeel. Omdat de coronacrisis velen aan huis gekluisterd houdt, verdwijnen verkeersproblemen. De lange rijen auto’s bij die verschrikkelijke kluifrotonde, de belangrijkste uitvalsweg van Bodegraven, zijn verdwenen. Dat geldt ook voor de file voor de afslag naar Bodegraven-Reeuwijk op de N11/aansluiting A12. Maar je kunt er gif op innemen dat dit tijdelijk is.

Daarom zou het mooi zijn als iedereen die er ook maar iets toe doet, zijn/haar volle gewicht gooit achter een door de Raad van Handel, Industrie en Dienstverlening (RvHID) gelanceerd plan Bodegraven te ontsluiten via een randweg langs de A12 richting Nieuwerbrug. Het is eigenlijk een geniale oplossing: door zo’n randweg hoeft het Bodegraafs verkeer richting Utrecht niet meer over de kluifrotonde. Dat maakt het logistieke centrum Bodegraven, waar dagelijks honderden vrachtwagens laden en lossen, een stuk beter bereikbaar. Iedereen wint eigenlijk. De randweg kan komen tussen het fietspad en de A12, dus vormt geen al te grote aanslag op het landschap.

Belangrijk: zo’n randweg kan volgens voorzitter van de RvHID Arjan Griffioen beduidend sneller worden aangelegd dan de Bodegravenboog (een rechtstreekse aansluiting van de N11 op de A12). Griffioen denkt dat de randweg binnen vijf tot zeven jaar aangelegd kan worden. Hij noemt een belangrijke voorwaarde: “Of dat lukt, ligt aan de daadkracht van het college en de provincie. Er moet wel gas worden gegeven.” Hij legt de bal dus vakkundig bij onze gemeentebestuurders. Die zijn al druk met een nieuwe ontsluiting voor Reeuwijk-Dorp door een aftakking van de Reeuwijkse randweg. En er wordt gestudeerd op de vraag of de Reeuwijkse randweg kan worden doorgetrokken tot de Amaliabrug bij Gouda, om daar aan te sluiten op de parallelstructuur langs de A12/A20. Er is dus genoeg te lobbyen voor oplossingen voor tastbare problemen, onze gemeentebestuurders kunnen aan de bak.

!