De locatie waar de loswal moet komen. De bushalte links komt dan te vervallen.
De locatie waar de loswal moet komen. De bushalte links komt dan te vervallen. Foto: Bert Verver

Roei- en Zeilvereniging Gouda niet blij met loswal in Breevaart

Politiek

Om het zware verkeer in het plassengebied terug te dringen is de afgelopen jaren hard gezocht naar een goede locatie voor een loswal, die kan dienen voor de overslag van zware materialen die nodig zijn voor (bouw)activiteiten in dt gebied. Met de loswal kan het zeer belastende zware verkeer worden vervangen door verkeer over water. Vanavond buigt de raadscommissie Ruimte zich over het voorstel dat het mogelijk moet maken de loswal te realiseren.

door Bert Verver

De loswal staat gepland in de Breevaart tegenover de panden Zoutmansweg 86-88. Tegen het plan zijn drie zienswijzen ingebracht die echter voor het college geen aanleiding waren om de plannen aan te passen. Hoewel de zienswijzen anoniem waren, werd tijdens de inspraakavond vorige week duidelijk dat een van de zienswijzen afkomstig was van de Roei- en Zeilvereniging Gouda. De vereniging is al 113 jaar gevestigd aan de Notaris d’Aumerielaan en is voor haar activiteiten voor een belangrijk deel afhankelijk van de (roei)mogelijkheden op de Breevaart. Dat de vereniging niet blij is met de loswal, bleek wel uit de inspraak van voorzitter Ineke Verkaaik.

Zij begon haar betoog met de verkeerstechnische problemen die de loswal zou kunnen veroorzaken, gezien de verkeersdrukte op de Zoutmansweg en het aanliggende fietspad. Haar grote zorgen lagen echter nog meer op de effecten van de loswal op de roeimogelijkheden op de Breevaart. Volgens haar ontstaan er knelpunten, omdat de breedte van het vaarwater wordt verkleind door de 8 meter brede loswal, waarbij ook rekening gehouden moet worden met de breedte van een afgemeerde boot. Zij wees erop dat het recreatieverkeer op het water jaarlijks toeneemt door uitbreiding van het aantal woningen, het gebruik vanuit Landal en de toename van het verhuur van sloepen. 

In haar presentatie pleitte Verkaaik ervoor de locatiekeuze opnieuw te onderzoeken. Daarbij deed zij zelf twee voorstellen voor een locatie dichter bij de A12. De meest kansrijke was volgens haar gelegen in de hoek Oudeweg-Breevaart, waardoor de lange vaart door de tunnel onder de Oudeweg voorkomen kan worden. De vereniging onderstreepte haar visie met een door een deskundige opgestelde veiligheidsanalyse, waarin ingegaan wordt op alle aspecten die van invloed kunnen zijn op de bruikbare breedte van de Breevaart als vaarwater.

Heilloos

Voorafgaande aan de inspraak van Ineke Verkaaik had Hans de Leeuw namens de stichting Breevaart Boulevard ook zijn zorgen uitgesproken over het plan. Hij zette zijn vraagtekens bij de noodzaak van het plan en sprak de vrees uit dat de loswal ervoor zal zorgen dat er nog meer zwaar materieel het plassengebied in gebracht wordt. Hij noemde de locatie op de Zoutmansweg vanwege de drukte  ‘onbeheersbaar en niet handhaafbaar’ en zag net als Verkaaik knelpunten op het water. Hij riep daarom op de plannen niet voort te zetten. Naar aanleiding van vragen uit de commissie noemde hij het terrein van jachthaven Moons aan de ’s-Gravenbroekseweg als een mogelijke alternatieve locatie.

Advertentie

Categorieën