De locatie waar de loswal moet komen in de Breevaart.
De locatie waar de loswal moet komen in de Breevaart. Foto: Bert Verver

Twijfels over aanleg loswal

Politiek

REEUWIJK - Het is nog steeds niet duidelijk of de geplande loswal langs de Zoutmansweg in Reeuwijk nu wel of niet wordt gerealiseerd. De aanleg kost naar verwachting rond de 600.000 euro, maar in toenemende mate vragen raadsleden zich af of dit wel een verstandige investering is. De loswal moet het zwaar verkeer in het plassengebied terugdringen door materialen en machines op duwboten over te zetten en te vervoeren

door Henri Stolwijk

Het onderwerp werd vorige week behandeld in de Commissie Ruimte. Het college van B en W heeft een voorstel gemaakt nadat de gemeenteraad daar in 2021 opdracht voor gaf. Destijds pakte wethouder Cees Oskam de uitdaging op, na zijn vertrek ligt de regie bij Dirk-Jan Knol. Maar de tijden zijn veranderd.

Overlast

Namens BBR zette Hennie Castelein vraagtekens bij de “noodzakelijkheid en de wenselijkheid van de loswal”. Zij wees op de vrees voor geluidsoverlast. “Je zal er maar wonen, dan is dit best wel pittig.”

Ook de andere commissieleden uitten hun twijfels. Kees-Willem van Os (VVD) vroeg zich af of er geen andere mogelijkheden zijn om zwaar verkeer uit het plassengebied te weren. Hij wees ook op het gevaar voor fietsers en andere weggebruikers bij het gebruik van de loswal. Hij noemde de locatie “allerminst gelukkig” en wees nadrukkelijk op het gevaar voor overlast voor andere weggebruikers, met name de fietsers. De verkeersveiligheid was ook voor de andere commissieleden een punt van aandacht.

Uitgesproken

Henk van der Smit (SGP) toonde zich meer uitgesproken. Hij vroeg zich af “waarvoor en voor wie we dit doen?”. Hij wees er met klem op dat een fors gedeelte van het plassengebied niet eens per boot bereikbaar is, dus zwaar vrachtverkeer helemaal uitbannen is sowieso onmogelijk. “Ik vrees toch dat we een oplossing creëren die problematischer is dan het probleem.”

Wethouder Knol sprak zelf van de “minst slechte locatie” en benadrukte dat de raad zelf opdracht heeft gegeven voor dit project. Een kosten- en batenanalyse is naar zijn zeggen lastig te maken; wel staat vast dat zwaar vrachtverkeer voor “ontzettend veel schade aan de wegen” zorgt. Slimme verkeerscamera’s moeten illegaal verkeer tegengaan, de overslag van kleinere goederen op bedrijventerrein Zoutman moet het aantal busjes terugdringen. Ook de loswal zou een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van zwaar verkeer.

Niet rijp

Commissievoorzitter Remco Tijssen concludeerde dat het voorstel nog niet rijp is voor behandeling in de gemeenteraad. Getracht wordt een globale kosten-batenanalyse te maken, waarna het onderwerp opnieuw in de commissie besproken wordt. Van der Smit trok zijn conclusie al: “Het meeste zware verkeer ga je niet oplossen met deze maatregelen. Ik heb geen twijfel: hier moeten we niet aan beginnen.”

Advertentie

Categorieën