Rianne Oudshoorn met haar kinderen in Coop.
Rianne Oudshoorn met haar kinderen in Coop. Foto: Daniëlle van Veen

Prijswinnaars Taart in de Straat rennen door de winkel

Zakelijk

REEUWIJK-BRUG – Afgelopen week hebben de drie hoofdprijswinnaars van Taart in de Straat, een actie van winkelcentrum Miereakker en Westplein, hun prijzen met blijdschap in ontvangst genomen. Deze feestelijke uitreikingen vonden plaats bij BROOD & KO, Jumbo Jim Koster en Coop Van Staverenstraat. 

door Daniëlle van Veen

Twee weken lang hebben deelnemende Reeuwijkse bedrijven Taart in de Straat-kraskaarten uitgedeeld bij aankoop van 10 euro. Zo maakte men kans op een van de drie hoofdprijzen of op de vele andere prijzen. Dit werd gewaardeerd door het winkelend publiek, wat blijkt uit het aantal ingevoerde actiecodes op de website. Zo zijn er in totaal meer dan 1000 actiecodes ingevoerd om kans te maken op de hoofdprijzen en hebben de winkeliers daarnaast vele andere prijzen mogen overhandigen op vertoon van een winnende kraskaart.

Taart was leukste prijs

Een van die hoofdprijzen was een taart voor de straat, en dat is waar de Goudse Sylvia van de Graaf voor wilde gaan. Ze vond het de leukste prijs, “omdat iedereen ervan kan genieten. En wie of welke straat, dat maakt niet uit. Ik vind het gewoon leuk om iets weg te geven.” Zo heeft Sylvia niet haar eigen postcode opgegeven, maar de postcode van haar (voormalig) ouderlijk huis aan de Zoutmansweg in Reeuwijk. Ze wilde de actie graag in Reeuwijk houden, wat resulteerde in een mysterie onder de bewoners van de winnende straat. 

Nadat de organisatie van de actie Sylvia had gevraagd om een foto en een interview, realiseerde ze zich dat ze even wat aan de huidige bewoners moest uitleggen. “Want dit ging niet goed,” vertelt ze lachend. Daarmee kreeg Sylvia niet alleen een taart, maar ook een uitnodiging om op de koffie te komen in haar oude, inmiddels gerenoveerde huis. Met dit voorstel ging Sylvia volmondig akkoord. 

Winkelen in Reeuwijk is volgens Sylvia erg dorps, waarmee het zich onderscheidt van andere plekken. “Je bent hier soms langer bezig met winkelen dan je verwacht, want je komt altijd wel een bekende tegen met wie je even een kletspraatje maakt. Ook als je er eigenlijk geen tijd voor hebt,” lacht ze.

Minuut winkelen

De onthulling van de prijs was ook voor Gerda Breedijk erg spannend. Nadat ze via de voicemail een berichtje kreeg van de organisatie dat ze een van de hoofdprijswinnaars was, wist ze nog niet precies wát ze had gewonnen. Gelukkig kwam snel daarna het verlossende bericht: ze mocht één minuut gratis winkelen bij Jumbo Jim Koster.

Zodra Gerda wist wat haar prijs was, startte ze met de voorbereidingen. Zo keek ze naar wat een handige route was om te lopen en wilde ze lekkere, duurdere en houdbare producten uitkiezen. Ze volgde haar plan en eindigde met een volle boodschappenkar gevuld met producten ter waarde van 249,88 euro. Gerda vond het winkelen naar eigen zeggen “heel erg geslaagd”. “Ik houd van lokaal winkelen, dus ik winkel eigenlijk altijd in de buurt. Ik vind het belangrijk dat de winkels hier blijven bestaan.” 

Ze winkelt dan ook bij bijna alle Reeuwijkse winkels, omdat ze er alles kan vinden voor haar dagelijkse leven. Ze vindt de winkels netjes, de medewerkers zijn vriendelijk, het parkeren is gratis en het is lekker dichtbij. Net als Sylvia komt Gerda ook vaak mensen tegen die ze kent: “Het is de gezelligheid dat je mensen tegenkomt en een praatje maakt, dat maakt het winkelen in Reeuwijk leuk!”

Onder aanmoedigingen kar gevuld

Rianne Oudshoorn, winnares van één minuut gratis winkelen bij Coop, reageerde vol verbazing op het nieuws dat ze had gewonnen. Nadat ze een stapeltje kraskaarten op de laatste dag van de actie inleverde en de actiecode op de website had ingevuld, bleek dat een hele waardevolle dag te zijn. Hierdoor kon Rianne later namelijk met een boodschappenlijstje in haar hand en aangemoedigd door haar kinderen goed voorbereid starten de winkelminuut. 

Rianne had onder andere voor de Coop gekozen, omdat de paden zo kort zijn. “Ik zag mezelf al die vier paden aflopen, maar dat is niet gebeurd,” vertelt ze lachend. Na één pad bewandeld te hebben was de minuut alweer voorbij. Ook al was haar winkelkar niet tot aan de rand gevuld, ze heeft toch een hele bijzondere avond gehad. Zo stond ze met een voldaan gevoel naast haar kinderen en een goedgevulde boodschappentas ter waarde van 86,10 euro. Jos van den Berg, eigenaar van Coop van Staverenstraat, vindt de één minuut winkelen een mooie hoofdprijs. “Jumbo en Coop zijn allebei fijne supermarkten en we staan altijd klaar voor onze klanten. We vinden het heel leuk om met deze actie mee te doen.”

Ook de andere Reeuwijkse winkeliers hebben de afgelopen periode laten zien dat ze klanten met open armen ontvangen. De Taart in de Straat-actie mag dan afgelopen zijn, de winkeliers gaan gewoon door met waar ze goed in zijn: het winkelend publiek verrassen met de veelzijdigheid van hun producten, aandacht en klantvriendelijkheid. 

Taart in de Straat is gefinancierd door Ons Fonds Bruggeakker en georganiseerd door Electro World van Dijk en Graficelly. Dank aan alle Reeuwijkse ondernemers die hebben bijgedragen aan deze actie.

Gerda Breedijk achter haar volle winkelkarretje in de Jumbo.
Sylvia van de Graaf is blij met taart voor haar straat.

Advertentie

Categorieën