Logo kobr.nl
Teus de Wit van Versluys Groep Bodegraven.
Teus de Wit van Versluys Groep Bodegraven. (Foto: Marlien van Leeuwen)

Werken aan de weg met de Versluys Groep

  Human Interest

BODEGRAVEN - We rijden het liefst zo snel mogelijk van A naar B. Een langzaam rijdende vuilniswagen of een tractor voor je is een grote ergernis. Of nóg erger: wegwerkzaamheden. Natuurlijk, het overgrote deel van ons blijft rustig of roept hooguit wat verwensingen tegen de eigen voorruit. Toch is er ook een deel dat verder gaat. Véél verder, zo begrijpen we in gesprek met Teus de Wit, directeur van de Versluys Groep.

Als we de werkzaamheden van de Versluys Groep grof omschrijven: zij zorgen dat wij kunnen blijven rijden. En wij ergeren ons daaraan. We zijn met veel en crossen wat af. Vooral om op ons werk te komen, waar we grofweg tussen 9 en 5 willen zijn, dus rijden we ook nog eens op dezelfde momenten.

Procedure

Rijkswaterstaat, provincies en gemeentes zijn verantwoordelijk voor onderhoud en aanleg van het Nederlandse wegennet en daarmee de opdrachtgevers voor onze Bodegraafse wegenbouwer. Er zijn normen vastgelegd waarbinnen de rijkswegen onderhouden moeten worden. Vanaf 21.00 uur mogen de rijstroken afgezet worden. Via de aanwijzing op de matrixborden wordt de snelheid naar beneden gebracht. De rode kruizen laten zien op welke rijstroken er niet meer gereden mag worden. Dit is een duidelijk verhaal en dit zou in principe voldoende moeten zijn. Maar nee, zowel de verlaagde snelheid als de rode kruizen worden genegeerd. Dus worden er 'botsabsorbers' ingezet, wagens met achterop een grote verdrijvingspijl. De chauffeur hiervan geeft een meldwerknummer aan de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat door, die de rijstroken 'afkruist' (rode kruis). Al rijdend zet de chauffeur de verdrijvingspijl aan. Daarna worden de strips (andreasstrips) op het wegdek gelegd en laat de chauffeur het botskussen naar beneden zakken. Middels pylonen (verkeerskegels) worden de rijstroken in de lengte afgezet.

Op de parkeerplaatsen of toeritten van de snelweg staan de vrachtwagens en walsen in de startblokken klaar. Effectief hebben ze soms maar vijf uur de tijd om hun werkzaamheden te verrichten. Het asfalt moet afkoelen (afhankelijk van de buitentemperatuur) en de belijning moet worden aangebracht alvorens de rijkswegen om uiterlijk 5.00 uur opengesteld worden. In het weekend geld een iets ruimere tijdsnorm. Teus de Wit: “Rijkswaterstaat zet hoge boetes op elk kwartier dat je te vroeg het wegdek op gaat en datzelfde geldt voor elk kwartier dat je te laat klaar bent."

Ergernis en agressie

Teus: “Gemiddeld zijn er zo’n 300 aanrijdingen per jaar (landelijk). De rode kruizen boven de rijstroken van de rijkswegen worden nogal eens genegeerd. De pylonen, de niet te missen pijlen op de even grote botsabsorbers, mensen knallen er alsnog tegenaan. Het zijn vaak automobilisten of vrachtwagenchauffeurs die appen, onder invloed rijden of in slaap zijn gevallen. Het kan allemaal."

De verkeersregelaars krijgen daarnaast ook heel wat naar hun hoofd geslingerd, met als toppunt een fietser die zijn fietsketting daarvoor gebruikte. "Hij werd zo kwaad dat hij om moest fietsen dat hij de verkeersregelaar met zijn ketting te lijf ging! Wij hebben een kleine zestig incidenten per jaar variërend van schelden tot lichamelijk geweld. Landelijk genomen zijn er al een tiental ernstige ongelukken bij wegafzettingen geweest. Als werkgever is het mijn grootste angst dat we ooit geconfronteerd worden met een dodelijk ongeluk.” Teus schudt zijn hoofd. "Hoe kan er zoveel onbegrip zijn voor mensen die ook hun mobiliteit waarborgen?"

Vlotte doorstroming

De overheid is verantwoordelijk voor de doorstroming in het verkeer en heeft het liefst dat er gewerkt wordt als er zo min mogelijk verkeer op de weg is: ’s nachts, in het weekend en in de schoolvakanties. Teus de Wit is daar niet blij mee. “Die doorstroming is in Nederland heilig verklaard, waardoor wij veel 's nachts werken. Maar mensen zijn geen mollen en dus werken we het liefst overdag. Dat de vergoeding aan nachtwerkers doorgaans beter is, sluit niet uit dat ook zij een gezin en een sociaal leven hebben."

De omliggende landen pakken het anders aan, die werken gewoon overdag. Daarbij kun je de vraag stellen hoe prettig dit voor de weggebruikers is, maar ook voor Versluys blijkt dit niet prettig te zijn. Ze werken tot één uur rijden vanaf hun locatie. Naast Bodegraven hebben ze een locatie in Rotterdam en Haarlemmermeer. En overdag hebben ook zij, net als ieder ander, last van de files.

Verbeteren

Toch is Teus een groot voorstander van overdag werken. Hij is van mening dat de wegenbouw lastig aan personeel kan komen door het imago van ’s nachts en in het weekend werken. Het agressieve gedrag richting wegenbouwers in het algemeen doet er ook geen goed aan. Ook de navigatietechniek zou moeten verbeteren. Deze zou sneller moeten reageren op calamiteiten op met name provinciale wegen - op Rijkswegen werkt het wel goed. De opkomst van radarreflectoren op het materieel van de wegenbouwers is ook een verbetering. Deze communiceren met de navigatie van de weggebruikers, waardoor voertuigen automatisch afremmen.

Teus ziet echter nog een oplossing. "Om veilig te kunnen werken zijn de richtlijnen van 75 tot 100 cm vrije werkruimte ingesteld. Daardoor moeten er op rijkswegen altijd twee stroken afgesloten worden om aan één strook te kunnen werken.” Als we Teus goed beluisteren zou elke rijstrook breder moeten. Rijstroken van 4.5 meter, in plaats van de 3.5 meter die ze nu zijn, én bredere vluchtstroken, zodat bij werkzaamheden maar één rijstrook hoeft te worden afgesloten. Alles bij elkaar zou dat een ongelooflijke lap extra asfalt opleveren, maar het fileleed door wegwerkzaamheden zou volgens Teus minder zijn.

Mindset

De overheid doet er met bedrijven als de Versluys Groep alles aan doet om ons uitstekende wegennet ook uitstekend te houden. Het onderhoud gebeurt zoveel mogelijk op momenten dat het rustiger is op de weg. Dus mocht je eens langzamer moeten rijden, weet dan dat die wegenbouwers ook liever vrij zijn als iedereen dat is. Alhoewel, de verdiensten voor de wegenbouwers die bij nacht en ontij werken zijn zeker niet verkeerd...

Tekst: Marlien van Leeuwen

Meer berichten