Klaas Broersma is de drijvende kracht achter Truckwash 1 Group.
Klaas Broersma is de drijvende kracht achter Truckwash 1 Group. Foto: Henri Stolwijk

‘Vrachtwagens wassen is een vak, dat stralen we ook uit’

Bedrijfsbericht WOW! Gewoon van hier

BODEGRAVEN - Je zou Klaus Broersma met wat verbeelding de ‘koning van de truckwash’ kunnen noemen. De 58-jarige Bodegraver is de drijvende kracht achter een keten van inmiddels dertien wasstraten voor vrachtwagens. Een vestiging in Holten is de jongste loot aan de snelgroeiende stam van Truckwash 1 Group, de tweede die in 2024 is toegevoegd. De keten telt inmiddels dertien vestigingen.

door Henri Stolwijk

“Nee, we hebben geen echt doel voor ogen. We zeggen wel eens gekscherend dat we stoppen bij honderd, maar we zien het wel,” aldus Broersma. Verspreid over het land telt ons land ongeveer 120 in trucks gespecialiseerde wasstraten, met een marktaandeel van ruim 10 procent lijkt er dus nog ruimte voor groei.

Koers verleggen

Dat had de in een familie van transportondernemers geboren Klaus zeker niet voor ogen, toen hij begin deze eeuw besloot zijn koers te verleggen. Destijds werkte hij met vijf neven in het familiebedrijf. “Het leek mij een goed idee om een eigen wasstraat te beginnen. Daarvoor kreeg ik in 2002 de ruimte, met ons eigen bedrijf als eerste klant,” aldus Klaus.

De eerste stap was het aanschaffen van een wasinstallatie, met caravans als kantine en machinekamer. Het wassen vond plaats in de open lucht. Voor Klaus overigens geen echt nieuwe ervaring: als 12-jarige werkte hij op zaterdag al mee als autowasser, al ging dat toen nog grotendeels met de hand.

Kiezen voor groei

Een zoektocht naar een geschikte locatie voerde Klaus in de zomer van 2002 naar de Bodegraafse Europaweg, waar een gebouw met twee complete wasstraten verrees. Het eerste jaar verliep ogenschijnlijk moeizaam, een accountmanager van de bank opperde destijds zelfs om de boel maar te koop te zetten. Klaus zag dat anders: “Ik zat er middenin, zag steeds meer klanten komen, het ging steeds beter.” De groei zette door: al in 2005 volgde uitbreiding op dezelfde locatie met een derde wasstraat. Milieuregels en dergelijke speelden dat ook in de kaart: op straat wassen werd steeds meer aan banden gelegd, transportbedrijven kozen daarom ‘maar’ voor het uitbesteden van deze klus. De eerste vestiging van Truckwash 1 groeide als kool.

In 2008 besloot Klaus met zijn echtgenote en hun drie (jonge) dochters een half jaar door Australië te reizen, invulling van een al lang gekoesterde wens. Een van de medewerkers van het eerste uur, Johannes Snoek, nam de honneurs waar. Met succes, de zaken aan de Europaweg floreerden gedurende die tijd naar behoren. Na terugkeer in het vaderland maakte Klaus een keus: met Johannes aan zijn zijde ging hij voor groei. Een bestaande truckwash in Roelofarendsveen werd overgenomen, Johannes werd daar manager.

Eigen saus

Later vertrok Johannes naar Brabant en zette in een VOF met Klaus de zaken zelfstandig voort. Beide takken groeiden gestaag door overnames, waarna in 2020 tot een volledige fusie werd overgegaan. Vorig jaar werd een omzet gerealiseerd van meer dan 10 miljoen euro, er werden bijna 132.000 wasbeurten geregistreerd. Met de overnames in 2023 en 2024 zal het aantal wasbeurten op jaarbasis stijgen richting 200.000 stuks. “Wij willen door heel Nederland aanwezig zijn. En we richten de blik inmiddels ook op Duitsland en België. In deze branche zijn verder nog geen ketens en garage- en transportbedrijven die van oudsher een wasstraat exploiteren, richten zich steeds vaker op hun corebusiness. Wij nemen de huur over en gooien er onze saus over heen.”

Dat van die saus klinkt ogenschijnlijk simpel, maar bij Truckwash 1 is een vast concept ontwikkeld dat zijn vruchten afwerpt. De medewerkers lopen allemaal in bedrijfskleding, krijgen een training in de ‘Truckwash 1-mentaliteit’ en krijgen volop kansen te groeien: de staf van alle vestigingen is gerecruteerd uit eigen mensen. Klaus: “Wij groeten de chauffeurs die bij ons komen en zwaaien ze uit, ze moeten zich welkom voelen. Vrachtwagens wassen is een vak, dat stralen we ook uit.”

Advertentie

Categorieën